esmaspäev, 28. september 2015

III iseseisev töö - Autoriõigus

„Kõik inimesed on autorid, ainult suurem osa neist ei tea seda.“
Professor Heiki Pisuke

1. Mis on sinu intellektuaalne omand?

Intellektuaalne omand tähendab õigusi inimese vaimse ja intellektuaalse tegevuse tulemustele. Minu intellektuaalseks omandiks on minule kuuluvad õigused minu loometöö valdkonnas, näiteks minu loometöö tulemusena valminud kirjandus- ja kunstiteoste osas.   

2. Nimeta teoseid, mille autor sina oled? Kuidas oma teoseid autoriõigusega kaitsed? Mida pead selleks tegema?

Mina olen enda ideede, luuletuste, referaatide, esseede, uurimustööde, õppematerjalide, esitluste ja kunstiõpetuses valminud kunstitööde autor. Oma töö autoriõigusega kaitsmiseks signeerin teose oma nimega.

3. Mida tähendab avatud sisulitsents ja kus, kuidas seda kasutatakse?

Paljud autorid ei soovi oma töid kaitsta tavaautoriõiguse „kõik õigused kaitstud” põhimõtte alusel, samas ei soovi nad oma materjali anda teiste käsutusse ka ilma igasuguse piiranguta. Selle probleemi lahendamiseks on välja töötatud avatud sisulitsentsid. Avatud sisuks loetakse selliseid artikleid, pilte, heli- ja videoklippe, mida kasutajad võivad vabalt kopeerida ja muuta. Seejuures on oluline, et muudetud materjali samadel tingimustel vabalt edasi jagataks. Kopeerimise ja muutmise lubamine kuulub autori varaliste õiguste hulka ning lihtsaim viis seda teha on avaldada oma materjal koos sobiva avatud sisulitsentsiga. Sellistel internetilehekülgedel on alati märge koos lingiga täpsele litsentsile. Avatud sisulitsents on ka Creative Commons. CC näol on tegemist autoriõigusega kaitstavate teoste, v.a tarkvara, litsenseerimiseks mõeldud litsentsidega. CC litsentsi alusel oma teost litsentseerides on litsentsiandjaks autor või autoriõiguste vastav omaja, litsentsisaajaks aga üldsus.

Põldoja, Hans (2005). Creative Commons: jagatud tarkus. Õpetajate leht, 15, 3.

4. Miks on oluline õppetöös autoriõigust silmas pidada?

Kuna teoseks loetakse mistahes loomingulise tegevuse tulemust, mis on sel määral eriline, et keegi teine ei teeks täiesti samalaadset. Näiteks õpilase referaat, esitlus või joonistus täidab enamasti need kriteeriumid. Seega tuleb õppetöös silmas pidada, et igal õpilasel on oma teosele autoriõigus ja see annab õpilasele õiguse ise otsustada oma loomingu üle.

5. Millistel tingimustel võid ilma autori käest nõusolekut küsimata ja tasu maksmata tema teoseid kasutada?

Teise isiku loodud teost võib kasutada ilma autori eelneva nõusolekuta vaid autoriõiguse seaduses ettenähtud tingimustel. Autori varalisi õigusi on seadusega piiratud ühiskonna huvides. Piiratud on vaid varalisi, mitte isiklikke õigusi. Teose vaba kasutamise võimaluste ammendav loetelu on fikseeritud autoriõiguse seaduse IV peatükis. Seaduses ettenähtud juhtudel on kõigil isikutel võimalik autoriõigusega kaitstavat teost vabalt kasutada. Ilma autori nõusolekuta ja autoritasu maksmiseta on lubatud teost kasutada näiteks teaduslikel, hariduslikel, informatsioonilistel ja õigusemõistmise eesmärkidel, kuid sealjuures tuleb tähelepanu pöörata seaduses sätestatud muudele kohustuslikele ettekirjutustele.


  • Teose kasutamine illustreeriva materjalina õppe- või teaduslikel eesmärkidel
  • Teose reprograafiline reprodutseerimine õppe- ja teaduslikel eesmärkidel
  • Raadio- ja televisioonisaadete edastamine ja taasedastamine
  • Kajastamisel, nende sündmuste käigus nähtud või kuuldud teadus-, kirjandus- ja kunstiteoste osaline reprodutseerimine ja üldsusele suunamine
  • Üldsusele külastamiseks avatud kohtades asuvate teoste fotografeerimine ja nende kujutiste muu reprodutseerimine
  • Üldsusele külastamiseks avatud kohas asuva arhitektuuriteose kujutise vaba kasutamine kinnisvarakuulutuses
  • Teose vaba avalik esitamine
  • Teose ajutise salvestise kasutamine raadio ja televisiooni poolt
  • Arvutiprogrammi vaba kasutamine
  •  Arvutiprogrammi vaba pöördprojekteerimine (dekompileerimine) nn. tühja kasseti tasu
  •  Teose vaba kasutamine avaliku arhiivi, muuseumi või raamatukogu poolt
  • Andmebaasi vaba kasutamine



6. Too näide (õpiülesanne), kuidas selgitaksid autoriõigust I kooliastmes?

Selgitaksin I kooliastme õpilastele autoriõigust viies eelnevalt läbi eesti keele tunni, kus iga õpilane kirjutab ise neljarealise luuletuse vabalt valitud teemal. Kui kõik õpilased on luuletuse valmis saanud, laseksin pooltel õpilastel tööle nime peale kirjutada ja pooltel mitte. Seejärel selgitasin õpilastele, miks on oluline oma töö signeerida ja mis võib juhtuda, kui nad seda ei tee ning mida tähendab autoriõigus ja miks on see vajalik.

GoogleForms küsimustik:

http://goo.gl/forms/6geA5zml2I

GoogleFormsi saab õppetöös kasutada kontrolltööde, tunnikontrollide läbiviimisel ja rahulolu küsimustike koostamisel või näiteks enne arenguvestlust, et vanematel oleks võimalik vastata ettevalmistavatele küsimustele.


1 kommentaar:

  1. Vastused asjakohased. Ankeedis on jäänud üks küsimus justkui "ripakile". Valik 1

    VastaKustuta